Sedangkan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata', Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan: Sedangkan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata ', Ahmad dan Abu Daud di dalam Sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah saw di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.” "Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku:" Aku melihat Rasulullah saw di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas."
Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan: Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan:
“Tidak mengapa seseorang mencurahkan air ke atas kepalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh sebahagian sahabat bahawa mereka melihat Rasulullah saw di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.” "Tidak mengapa seseorang mencurahkan air ke atas kepalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga karena diriwayatkan oleh sebagian sahabat bahwa mereka melihat Rasulullah saw di al-` Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas. "
(Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2/18, cetakan Dar al-Fikr, Beirut). (Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2 / 18, cetakan Dar al-Fikr, Beirut).
Yang penting di dalam bulan Ramadan ini adalah adab-adab yang kita kaitkan dengan ibadah puasa mestilah mempunyai asas yang boleh dipegang, iaitu al-Quran atau sunah. Yang penting di dalam bulan Ramadhan ini adalah adab yang kita kaitkan dengan ibadah puasa harus memiliki dasar yang dapat dipegang, yaitu al-Quran atau sunah. Antara adab-adab berbuka puasa yang dinyatakan di dalam hadis: Antara adab berbuka puasa yang disebutkan dalam hadis:
- Menyegerakan berbuka apabila masuknya waktu atau disebut ta'jil al-Iftar. Menyegerakan berbuka apabila masuknya waktu atau disebut ta'jil al-Iftar. Ini berdasarkan hadis-hadis yang menyebut perkara ini, antaranya: Daripada Sahl bin Sa`ad bahawa Rasulullah saw bersabda: Ini berdasarkan hadis-hadis yang menyebut perkara ini, di antaranya: Dari Sahl bin Sa `ad bahwa Rasulullah saw bersabda:
“Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.” "Manusia selalu dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka puasa."
(Riwayat Bukhari dan Muslim). (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menerangkan punca kebaikan di dalam agama ialah mengikut sunah Nabi saw, iaitu Baginda menyegerakan berbuka puasa. Hadis ini menerangkan punca kebaikan di dalam agama adalah menurut sunah Nabi saw, yaitu Beliau menyegerakan berbuka puasa. Ini menolak dakwaan ajaran-ajaran karut yang kononnya melewatkan berbuka menambah pahala. Ini menolak dakwaan ajaran-ajaran karut yang kononnya melewatkan berbuka menambah pahala. Kata at-Tibi (meninggal 743H): Kata at-Tibi (meninggal 743H):
“Barangkali sebab Allah menyukai mereka yang bersegera membuka puasa, ialah kerana apabila seseorang berbuka puasa sebelum solat, membolehkannya menunaikan solat dengan dihadirkan hati. "Barangkali sebab Allah menyukai mereka yang bersegera membuka puasa, adalah karena apabila seseorang berbuka puasa sebelum shalat, memungkinkannya menunaikan shalat dengan dihadirkan hati. Juga ia menyanggahi ahli bidaah yang berpendapat wajib melewatkannya.” Juga ia menyanggahi anggota bidaah yang berpendapat wajib melewatkannya. "
(at-Tibi, Syarh Miskhat al-Masabih, 4/183, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Berut). (At-Tibi, Syarh Miskhat al-Masabih, 4 / 183, cetakan Dar al-Kutub al-`ilmiyyah, Berut).
- Berbuka puasa dengan rutab, atau tamar atau air. Berbuka puasa dengan rutab, atau kurma atau air. Rutab ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar kering, ia lembut dan manis. Rutab ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar kering, ia lembut dan manis. Adapun tamar ialah buah kurma yang sudah kering. Adapun kurma adalah buah kurma yang sudah kering. (lihat: al-Mu'jam al-Wasit 1/88). (Lihat: al-Mu'jam al-Wasit 1 / 88). Sekarang di negara kita rutab sudah mula dikenali. Sekarang di negara kita rutab sudah mulai dikenal. Ia kurma yang masak dan masih lagi belum kering dan mengecut. Ia kurma yang masak dan masih lagi belum kering dan berkontraksi. Apabila ia mengecut dipanggil tamar. Setelah berkontraksi disebut kurma. Di dalam hadis daripada Anas katanya: Di dalam hadis dari Anas berkata:
“Bahawa Rasulullah saw berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. "Bahwa Rasulullah saw berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air.” Jika tidak ada rutab, maka dengan beberapa biji kurma, dan jika tiada kurma, maka Baginda minum beberapa teguk air. "
(Riwayat Imam Ahamd dan Tirmizi, katanya hadis ini hasan) Al-Diya al-Maqdisi (meninggal 643H) telah mensahihkan hadis ini. (Riwayat Imam Ahamd dan Tirmizi, katanya hadis ini hasan) Al-Diya al-Maqdisi (meninggal 643H) telah mensahihkan hadis ini. (lihat: al-Ahadith al-Mukhtarah, 4/411 cetakan: Maktabah al-Nahdah al-Hadithah, Mekah). (Lihat: al-Ahadith al-Mukhtarah, 4 / 411 cetakan: Maktabah al-Nahdah al-Hadithah, Mekah).
Inilah tertib yang dilakukan oleh Baginda, pilihan pertama ialah rutab, jika tiada tamar dan jika tiada air. Inilah tertib yang dilakukan oleh Baginda, pilihan pertama adalah rutab, jika tidak ada kurma dan jika tidak ada air. Kata al-Mubarakfuri (meninggal 1353H): Kata al-Mubarakfuri (meninggal 1353H):
“Hadis ini menjadi dalil disunatkan berbuka puasa dengan rutab, sekiranya tiada, maka dengan tamar, dan sekiranya tiada, maka dengan air. "Hadis ini menjadi dalil disunatkan berbuka puasa dengan rutab, jika tidak, maka dengan kurma, dan jika tidak, maka dengan air. Adapun pendapat yang menyatakan di Mekah disunatkan didahulukan air zam-zam sebelum tamar, atau mencampurkan tamar dengan air zam-zam adalah ditolak. Adapun pendapat yang menyatakan di Mekah disunatkan didahulukan air zam-zam sebelum tamar, atau mencampurkan tamar dengan air zam-zam adalah ditolak. Ini kerana ia menyanggahi sunah. Ini karena menyanggahi sunah. Adapun Nabi telah berpuasa (di Mekah) banyak hari pada tahun pembukaan kota Mekah, namun tidak pernah diriwayatkan baginda menyalahi adat kebiasaannya mendahulukan tamar sebelum air.” Adapun Nabi telah berpuasa (di Mekah) banyak hari pada tahun pembukaan kota Mekah, namun tidak pernah diriwayatkan baginda menyalahi adat kebiasaannya mendahulukan tamar sebelum air. "
(al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwazi, 3/311, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut). (Al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwazi, 3 / 311, cetakan Dar al-Kutub al-`ilmiyyah, Beirut). Di samping itu, dakwaan jika tiada tamar, maka dengan buah-buahan yang lain juga tiada sebarang dalil daripada sunah Nabi saw Di samping itu, dakwaan jika tiada tamar, maka dengan buah-buahan yang lain juga tanpa dalil dari sunah Nabi saw
- Menyegerakan solat Maghrib selepas berbuka dengan tamar atau air, sekiranya makanan belum dihidangkan. Menyegerakan sholat Maghrib setelah berbuka dengan kurma atau air, jika makanan belum dihidangkan. Hadis yang kita nyatakan di atas menunjukkan Baginda Nabi saw berbuka dengan rutab atau tamar atau air sebelum bersolat Maghrib. Hadis yang kita nyatakan di atas menunjukkan Baginda Nabi saw berbuka dengan rutab atau kurma atau air sebelum bersolat Maghrib. Maka kita disunatkan juga mengikuti langkah tersebut, iaitu selepas berbuka dengan perkara-perkara tadi, lantas terus menunaikan solat. Maka kita disunatkan juga mengikuti langkah tersebut, yaitu setelah berbuka dengan hal-hal tadi, lantas terus menunaikan shalat. Ini sekiranya makanan belum dihidangkan. Ini jika makanan belum dihidangkan. Adapun sekiranya makanan telah dihidangkan di depan mata, maka dimakruhkan meninggalkan makanan untuk menunaikan solat. Adapun jika makanan telah dihidangkan di depan mata, maka dimakruhkan meninggalkan makanan untuk menunaikan shalat. Ini berdasarkan apa yang dinyatakan dalam hadis-hadis baginda Nabi saw antaranya: Daripada Anas bin Malik ra: Bahawa Rasulullah saw bersabda: Ini berdasarkan apa yang tercantum dalam hadis-hadis beliau Nabi saw antaranya: Dari Anas bin Malik ra bahwa Rasulullah saw bersabda:
“Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah ia sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu.” "Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah ia sebelum kamu menunaikan shalat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu."
(Riwayat Bukhari dan Muslim). (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, Baginda saw bersabda: Dalam hadis yang lain dari Abdullah bin Umar, Baginda saw bersabda:
“Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. "Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.” Janganlah dia tergopoh-gapah hingga dia nyaman. "
(Riwayat Bukhari dan Muslim). (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Riwayat di atas juga menambah: Riwayat di atas juga menambah:
Bahawa Ibn Umar ra apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, sedangkan beliau mendengar bacaan imam. Bahwa Ibn Umar ra apabila dihidangkan untuknya makanan, sedangkan shalat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, sedangkan ia mendengar bacaan imam. Ini kerana meninggalkan makanan dalam keadaan keinginan yang kuat untuk menjamahnya atau dalam perasaan lapar, boleh menghilangkan khusyuk di dalam solat, disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Ini karena meninggalkan makanan dalam keadaan keinginan yang kuat untuk menjamahnya atau dalam perasaan lapar, dapat menghilangkan khusyuk di dalam shalat, disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di depan mata. Kata an-Nawawi (meninggal 676H): Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk. Kata an-Nawawi (meninggal 676H): Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan karena dapat mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.
(An-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 4/208, cetakan: Dar al-Khair, Beirut). (An-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 4 / 208, cetakan: Dar al-Khair, Beirut).
Sebenarnya bukan pada makan malam atau solat Maghrib sahaja kita disunatkan mendahulukan makanan yang dihidang sebelum solat, bahkan sunah ini meliputi semua solat dan waktu makan kerana dibimbangi menghilangkan khusyuk. Sebenarnya bukan pada makan malam atau shalat Maghrib saja kita disunnahkan mendahulukan makanan yang disajikan sebelum sholat, bahkan sunah ini meliputi semua shalat dan waktu makan karena dibimbangi menghilangkan khusyuk. Ini sekiranya makanan telah terhidang di depan mata. Ini jika makanan telah terhidang di depan mata. Al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut: Al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut:
“Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. "Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum sholat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Namun ia juga dipraktikkan juga pada shalat-shalat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk.” Ini karena penyebab instruksi ini adalah khawatir hilangnya khusyuk. "
(al-Munawi, Faidh al-Qadir, 1/295, cetakan: al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Mesir). (Al-Munawi, Faidh al-Qadir, 1 / 295, cetakan: al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Mesir).
Malangnya ada di kalangan yang kurang faham, lalu mereka menyatakan bahawa kalau azan sudah berkumandang, hidangan dan makanan hendaklah ditinggalkan demi mengutamakan solat jemaah. Sayangnya ada di kalangan yang kurang mengerti, lalu mereka menyatakan bahwa kalau azan sudah berkumandang, hidangan dan makanan hendaklah ditinggalkan demi mengutamakan solat jemaah. Inilah kedangkalan meneliti hadis-hadis Nabi saw, lalu mengandaikan agama dengan emosi sendiri. Inilah kedangkalan meneliti hadis-hadis Nabi saw, lalu mengasumsikan agama dengan emosi sendiri.
Adapun sekiranya makanan belum terhidang atau perasaan keinginan terhadap makanan tiada, maka tidaklah dimakruhkan untuk terus solat. Adapun jika makanan belum terhidang atau perasaan keinginan terhadap makanan tiada, maka tidaklah dimakruhkan untuk terus shalat. Ini bukanlah bererti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat, sebaliknya tujuan arahan Nabi saw ini ialah untuk memastikan kesempurnaan solat. Ini bukanlah berarti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat, sebaliknya tujuan perintah Nabi saw ini adalah untuk memastikan kesempurnaan solat. Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H): Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H):
“Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. "Ada orang menyangka bahwa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh konsentrasi. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.” Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka dari mengikuti shalat jamaah. "
(Ibn Hajar al-`Asqalani, Fath al-Bari, 2/385, cetakan: dar al-Fikr, Beirut). (Ibn Hajar al-`Asqalani, Fath al-Bari, 2 / 385, cetakan: dar al-Fikr, Beirut).
- Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka. Makan dengan harga yang tidak berlebihan ketika berbuka. Ini bertepatan dengan firman Allah swt maksudnya: Ini bertepatan dengan firman Allah swt maksudnya:
Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.
(Surah al-`Araf:31). (Surat al-`Araf: 31).
Di dalam hadis Baginda saw menyebut: Di dalam hadis beliau saw menyebut:
“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. "Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk dari perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.” Jika tidak dapat, maka sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga untuk pernapasan. "
(Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan hadis ini hasan). (Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan hadis ini hasan).
Hadis ini salah difahami oleh sesetengah pihak, lalu mereka menyangka Nabi saw menyuruh umatnya jika makan, hendaklah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan. Hadis ini salah dimengerti oleh beberapa pihak, lalu mereka menyangka Nabi saw menyuruh umatnya jika makan, hendaklah sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga untuk pernapasan. Sebenarnya jika kita teliti hadis ini bukan demikian, pembahagian tersebut ialah had maksimum. Sebenarnya jika kita teliti hadis ini bukan demikian, pembagian tersebut adalah batas maksimum. Kalau boleh kurang daripada itu. Kalau bisa kurang dari itu. Sebab itu Baginda menyebut jika tidak dapat, maka tidak melebihi pembahagian tadi. Sebab itu Beliau menyebut jika tidak dapat, maka tidak melebihi pembagian tadi. Namun yang lebih utama digalakkan sekadar yang dapat memberi tenaga. Namun yang lebih utama didorong sekadar yang dapat memberi tenaga.
- Berdoa ketika berbuka. Berdoa ketika berbuka. Ini berdasarkan hadis Nabi saw: Ini berdasarkan hadis Nabi saw:
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.” "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika ia berbuka."
(Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada nilaian hasan dan ke atas. Ishaq bin 'Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu Zur'ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif ). (Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada Nilai hasan dan ke atas. Ishaq bin 'Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu Zur'ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif).
Maka kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa yang kita hajati. Maka kita dapat berdoa dengan apa saja doa yang kita hajati. Doa orang berpuasa makbul disebabkan jiwa yang telah dibersihkan daripada kotoran dosa dan syahwat. Doa orang berpuasa makbul disebabkan jiwa yang telah dibersihkan dari kotoran dosa dan syahwat. Justeru itu al-Munawi menyebut: Justru itu al-Munawi menyebut:
”Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang telah menunaikan tanggungjawab puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota.” "Hadis di atas hanya untuk orang yang telah menunaikan kewajiban puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota."
(Faidh al-Qadir, 2/500). (Faidh al-Qadir, 2 / 500).
Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh Nabi saw ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya: Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh Nabi saw ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya:
“Adalah Rasulullah saw apabila berbuka, Baginda bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah.” "Adalah Rasulullah saw apabila berbuka, beliau bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah."
(Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan) (Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan)
Namun setiap orang yang menunaikan puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia berbuka. Namun setiap orang yang menunaikan puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia berbuka.
- Berdoa kepada sesiapa yang menjamu kita berbuka, kata Anas ra: Berdoa kepada siapa yang menjamu kita berbuka, kata Anas ra:
“Baginda saw pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. "Beliau saw pernah datang ke (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.” Beliau pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat. "
(Riwayat Abu Daud, Diya al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5/158). (Riwayat Abu Daud, Diya al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5 / 158). Maka berdoalah kepada mereka yang menjamu kita berbuka puasa. Maka berdoalah kepada mereka yang menjamu kita berbuka puasa. Ini adab yang sangat baik. Ini adab yang sangat baik.
Demikian senarai adab-adab yang terkandung di dalam sunah Nabi saw ketika berpuasa. Demikian daftar adab yang terkandung di dalam sunah Nabi saw ketika berpuasa. Semoga pengamalan adab-adab ini menambahkan lagi pahala puasa kita. Semoga praktek adab ini menambahkan lagi pahala puasa kita.
0 komentar:
Posting Komentar